Stránky

pondělí 14. května 2012

Mission Impossible IV - recenze [4/5]

Speciální agent Ethan Hunt se vrací do Prahy. Jen jí říká Budapešť a po Pražském hradě se promenáduje v ruské uniformě, protože si myslí, že je v Kremlu. Asi už senilní. Nebo mu hlavu vymyli scientologové.

Ale hezky popořadě. V Budapešti se ztratí kódy potřebné k odpalování ruských jaderných raket a tajné služby samozřejmě ví, že to asi není úplně dobře. Dokonce to může vést ke zničení bílých zubů agenta Hunta, potažmo i celého světa. Je tedy potřeba zakročit a vydat se do Kremlu, který shodou okolností vyhodí nějaký bláznivý Švéd do povětří. Podezření ale padne na americké agenty a napětí mezi Ruskem a USA by se dalo krájet. Prezident USA navíc iniciuje spuštění tzv. Ghost Protocolu, což znamená, že se distancuje od všech činností IMF a Ethan Hunt a jeho tým zůstávají na všechno sami.

To je základní zápletka celého filmu, která ale není až tak důležitá a pouze spojuje akční scény odehrávající se v nejrůznějších částech světa. Mimo Prahy (zvládající dvojroli Moskvy a Budapešti) se tým agentů vydá ještě do Dubaje a Indie. Jde tedy o místa celkem atraktivní a zejména scény na nejvyšší budově světa v Dubaji jsou velmi povedené. Zajímavostí u těchto scén je, že Tom Cruise nevyžadoval kaskadéra a v té výšce pobíhal přivázaný na lano opravdu on sám (inu i herec tvrdý chleba má):

Ostatní scény se ale nenechávají zahanbit a ačkoliv se všechny odehrávají podle schématu:
  1. nepřekonatelná překážka (mission impossible),
  2. brilantní plán,
  3. všechno vychází,
  4. něco se posere,
  5. všichni se postřílí,
je to stále zábava a hezky to odsýpá.

Nejpříjemněji jsem ale byl překvapen z toho, že se film nebere ani trochu vážně a objevují se v něm některé až absurdní vtípky. A taky aby ne, když ho režíroval Brad Bird, který si z filmových žánrů dělá legraci rád, což předvedl třeba v pixarovce The Incredibles. Můj oblíbený je ten, kdy si Tom Cruise sedne do auta, požádá o pero, nakreslí si na ruku obličej, který může patřit úplně komukoliv a analytik mu samozřejmě ihned řekne, o kterého teroristu se jedná, včetně jeho pravděpodobné motivace a dalších plánů.

Kromě Cruise se ve filmu ze známých jmen objevuje třeba Simon Pegg v roli tak trochu bláznivého angličana s vytřeštěnýma očima, podává tedy svůj standardní výkon a je radost se na něj koukat. Paula Patton jako hezká a chvíli má šaty s velkým výstřihem, její přítomnost ve filmu je tedy také příjemná, Jeremy Renner mi nevadil a Michael Nyqvist mi jako terorista přišel už ve švédských adaptacích trilogie Stiega Larssona, nemám proti němu tedy také nic.

Když se to všechno vezme dohromady, je Mission Impossible velmi dobrý akční film. Není to sice tak elegantní jako filmy s Jamesem Bondem, ani tak reálné jako ty o agentu Bournovi, ale jednotlivé scény jsou napínavé a líbivé, zápletka není nějak zbytečně komplikovaná a celkově mě film prostě bavil. Možná bych i řekl, že Mission Impossible IV je z celé série nejlepší.
  • IMDB hodnocení - 7.5
  • ČSFD hodnocení - 73 %
  • Mé hodnocení - 4/5