Stránky

středa 2. května 2012

The Ides of March - recenze [3/5]

Ryan Gosling pracuje ve volebním týmu George Clooneyho, který soupeří v demokratických primárkách o nominaci na prezidentského kandidáta. Gosling potká mladou stážistku, kterou převeze přes hranice, aby souloží s ní nespáchal trestný čin. Tam ji tedy řádně osouloží, což mu trochu zkomplikuje život. Ještě když vyjde najevo, že se potají sešel se šéfem oponentovy kampaně.

Film celkem hezky ukazuje, jak funguje zastupitelská demokracie. Celý se totiž točí kolem toho, že je důležitá spíše popularita kandidáta, než jeho volební program. Clooney hezky mluví, dělá dramatické pauzy, hází na dámy v publiku šibalské úsměvy a vypadá dobře, zkrátka naprostý protiklad našich politiků:

Pod povrchem je ale americká politika, jak je popsaná ve filmu, stejně shnilá, jako je ta česká. Nikdo nikomu nevěří, a když náhodou věří, je za to náležitě potrestán. V tomto prostředí je každý sám za sebe, a když někdo udělá chybu, za chvíli je na jeho místě ten ňouma, který za ním před chvilkou běhal s notebookem a zapisoval mu schůzky do kalendáře.

Právě tuto atmosféru zachytil film velmi dobře, k čemuž přispěly i vynikající herecké výkony. Clooney má v tomhle výhodu, že si v Hollywoodu může ukázat na kohokoliv a nikdo ho neodmítne. Ve vedlejších rolích jsou tak k vidění herci jako Philip Seymour Hoffman, Tom Giamatti nebo Evan Rachel Wood (ta blondýnka z Třináctky). Mimo herců je ale potřeba pochválit i některé Clooneyho režisérské nápady, kdy pracuje s divákovou fantazií a prohlubuje tak zážitek z filmu.

Jediná škoda je, že film je i přes relativně krátkou stopáž (101 minut) chvílemi možná až moc rozvleklý a děj není příliš napínavý. Právě nedostatek napětí filmu velmi škodí, protože ačkoliv jsou jednotlivé scény povedené, dobře napsané a zahrané, nic film nedrží pohromadě a občas je to nuda.

Myslím ale, že primárním cílem tohoto filmu bylo vykreslit postupy uvnitř volebních týmů (což se povedlo), nikoliv natočit politický thriller, kde by nakonec kandidát na prezidenta odhalil zločinné plány soupeře a ustřelil mu hlavu Desert Eaglem. A také chtěl Clooney asi někde vyjádřit své názory na ekologii a závislost moderního světa na ropě (žádná ekofašistická agitka to ale není, netřeba se bát).
  • IMDB hodnocení - 7.3
  • ČSFD hodnocení - 73 %
  • Mé hodnocení - 3/5